O činnosti naší organizace za uplynulý rok se dočtete ve výroční zprávě za rok 2023. Najdete zde nejen popis naší činnosti, strukturu a poslání, ale i statistická data, údaje o zaměstnancích a finanční zprávu, včetně výsledků finančních, vnitřních a vnějších kontrol a auditů. / celý článek
Centrální spisovna SUZ MV sídlí v pražské Uhříněvsi
Nedílnou součástí organizačního odboru SUZ MV je spisovna, respektive centrální spisovna, které se někdy neodborně říká archiv. Centrální spisovna je umístěna v pražské Uhříněvsi. Ve stejné budově má spisovnu například také OAMP.
Co se děje s dokumenty po jejich uzavření a předání do spisovny?
Uložením končí aktivní část životního cyklu dokumentu. Místo, kde se vyřízené dokumenty a spisy ukládají, se nazývá spisovna. Spisovna slouží nejen k ukládání, ale i k vyhledávání a předkládání dokumentů pro potřebu původce (v našem případě SUZ MV) a k provádění skartačního řízení.
Před předáním do spisovny je nutné zkontrolovat každý vyřízený dokument i uzavřený spis. Kontrolu provádí předávající pracovník, jemuž je tato povinnost uložena spisovým řádem a vlastní předání spisovny provádí prokazatelným způsobem.
Ve spisovně jsou dokumenty a spisy uloženy po dobu běhu skartační lhůty. Postupy a podmínky nahlížení do uložených dokumentů nebo jejich vypůjčování jsou uvedeny ve spisovém řádu. Spisovna vede evidenci o nahlížení a případném zapůjčování dokumentů a spisů. V případě dokumentů a spisů evidovaných v eSSL je tato evidence součástí systému.
Jak musejí být dokumenty uchovávány?
Místo, v níž je umístěna spisovna, musí splňovat tyto podmínky:
Skartační řízení – co to je a jak probíhá?
Uložené dokumenty, kterým uplynula skartační lhůta a které jsou již nepotřebné pro činnost SUZ MV, se vyřazují ve skartačním řízení. Výběr archiválií ve skartačním řízení provádí Národní archiv ČR (NA ČR). Za řádné provedení skartačního řízení odpovídá SUZ MV, která je povinna umožnit příslušnému archivu dohled na provádění skartačního řízení a výběr archiválií ve skartačním řízení.
Skartační řízení dokumentů v listinné i digitální podobě se provádí na základě skartačního návrhu, který je zaslán příslušnému archivu. Po předložení skartačního návrhu na vyřazení dokumentů, provede zaměstnanec NA ČR odbornou archivní prohlídku, posoudí předkládané dokumenty, spisy a rozhodne, zda je vše správně zařazeno a vystaví protokol o skartačním řízení. Následně dohodne s pracovníky spisovny datum a způsob předání archiválií k uložení do archivu. O předání archiválií do archivu vyhotoví archivář NA ČR úřední záznam.
Skartační řízení se provádí v kalendářním roce následujícím po uplynutí skartační lhůty dokumentů, z čehož vyplývá, že SUZ MV má skartační řízení provádět každý rok, nejméně však jednou za tři roky.
SUZ MV disponuje v každém ze svých zařízení vlastní spisovnou, ve které jsou v průběhu kalendářního roku ukládány vyřízené dokumenty a uzavřené spisy, již nepotřebné pro její činnost. Na začátku roku následujícího jsou všechny tyto dokumenty a spisy předávány do centrální spisovny v Uhříněvsi ke kontrole, přejímce a uložení po dobu skartační lhůty.
Stovky běžných metrů dokumentů? I to je realita.
V centrální spisovně je v archivních krabicích aktuálně uloženo 800 bm (běžných metrů) dokumentů a spisů. Z toho je v současné době připraveno 70 bm pro dvě analogové skartační řízení z let 2017 a 2018. A 70 bm je ve fázi přípravy elektronického skartačního řízení z eSSL z let 2014 – 2019.
Součástí centrální spisovny je odloučené pracoviště správního archivu v Kamýku nad Vltavou, kde je uloženo 530 bm osobních spisů klientů, z toho je v současné době připraveno 300 bm pro analogové skartační řízení z let 1999 – 2009.
Jak to v centrální spisovně SUZ MV vypadá se můžete podívat v galerii níže.
O činnosti naší organizace za uplynulý rok se dočtete ve výroční zprávě za rok 2023. Najdete zde nejen popis naší činnosti, strukturu a poslání, ale i statistická data, údaje o zaměstnancích a finanční zprávu, včetně výsledků finančních, vnitřních a vnějších kontrol a auditů.
Centra na podporu integrace cizinců za loňský rok pomohla desetitisícům ukrajinských uprchlíků a dalších cizinců. Jen Centra, která SUZ MV provozuje v 10 krajích ČR, přivítala v roce 2023 přes 25 tisíc unikátních klientů, poskytla jim bezmála 145 tisíc služeb a asistovala 153 tisícům uprchlíků z Ukrajiny. Podrobnější údaje o všech Centrech, včetně těch, která neprovozuje SUZ MV, najdete ve Zprávě o činnosti za rok 2023.
Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky v České republice společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pořádali již 15. ročník oceňování žáků a studentů z řad žadatelů o azyl, a osob s dočasnou a mezinárodní ochranou, jejichž vynikající výsledky, ať už dobrovolnické, studijní nebo sportovní, znamenají přínos pro společnost. Událost proběhla na Světový den uprchlíků i za účasti zástupců SUZ MV.